CACT E-STUDIO
Ο Πάνος Τσαγκάρης γεννήθηκε το 1979 και μεγάλωσε στην Αθήνα. Σπούδασε Καλές Τέχνες στο Emily Carr Institute of Art & Design, στο Βανκούβερ του Καναδά. Η δουλειά του έχει εκτεθεί σε ατομικές και ομαδικές εκθέσεις στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Leipzig, στο Belvedere Museum στη Βιέννη, στο Assab One foundation στο Μιλάνο, όπως και στο Φεστιβάλ Περφόρμανς της 2ης Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης της Θεσσαλονίκης. Ζει και εργάζεται στη Νέα Υόρκη. O Πάνος Τσαγκάρης εκπροσωπείται από τη γκαλερί Kalfayan Galleries, Athens-Thessaloniki.
Η ιδιάζουσα καλλιτεχνική φύση του Πάνου Τσαγκάρη επικεντρώνεται σε μια διαδικασία εσωτερικής και ενδελεχούς εξερεύνησης. Μιας εξερεύνησης που φέρνει στην επιφάνεια και παράλληλα αντιπαραθέτει διαφορετικές θρησκευτικές και πνευματικές παραδόσεις, έννοιες και αξίες, όπως την πνευματικότητα, το θάνατο (βιολογικό και πνευματικό), το άγνωστο, το θείο, την ύπαρξη, το πέρασμα στο επόμενο επίπεδο, την απαρχή της ανυπέρβλητης συνείδησης κ.ά. Φανερά επηρεασμένος και γοητευμένος από τις μυστικές δοξασίες του αποκρυφισμού, ο Τσαγκάρης μέσα από το πολυδιάστατο έργο του (ζωγραφική, σχέδιο, φωτογραφία, περφόρμανς) θέτει σε εφαρμογή σύμβολα και αλληγορίες, και υπογραμμίζει τη σαγηνευτική, σχεδόν αποπλανητική τους δύναμη. Το κάρβουνο, ο γραφίτης, ο χρυσός, ο άργυρος και ο χαλκός αποτελούν κυρίαρχα υλικά και συνδέονται άρρηκτα με τον πνευματικό μυστικισμό, ενώ το αίμα του –που χρησιμοποιεί συχνά στα σχέδιά του– αποτελεί χαρακτηριστικό κάθαρσης μέσα από μια διαδικασία αυτοθυσίας. Σε κάθε περίπτωση ο Τσαγκάρης, αποκομμένος και ανεπηρέαστος από κάθε είδους συμβατικότητα, χρησιμοποιεί την τέχνη του ως όχημα για να αγγίξει τις βαθιές κυρίαρχες δυνάμεις του υπερβατικού και να περιγράψει πώς αυτές έρχονται σε διάλογο και απόλυτη αρμονία με τη σύγχρονη πραγματικότητα αλλά και με τον καθένα μας ξεχωριστά. Επιπλέον, υπογραμμίζει την ιδιότητα της τέχνης να μετουσιώνεται σε εργαλείο μιας πνευματικής και μεταφυσικής συνειδητοποίησης και να γεφυρώνει το θεωρητικό χάσμα ανάμεσα στη σύγχρονη τέχνη και τις αντιλήψεις διαφόρων πνευματικών παραδόσεων.
Ο Τσαγκάρης, παρότι ζει και εργάζεται στη Νέα Υόρκη, δε μένει ανεπηρέαστος από την περιρρέουσα κατάσταση και τις δραματικές κοινωνικο-πολιτικές αλλαγές που εκτυλίσσονται στη χώρα του και δημιουργεί μια άκρως επίκαιρη και ενδιαφέρουσα δουλειά, αποτυπώνοντας τα γεγονότα στην Ελλάδα και τον τρόπο που αυτά μεταφέρονται από τα ΜΜΕ στον υπόλοιπο κόσμο. Συλλέγοντας εξώφυλλα των New York Times με κεντρικό θέμα τα όσα διαδραματίζονταν κατά τη διάρκεια διαδηλώσεων και σημαντικών γεγονότων στην Ελλάδα, ο Τσαγκάρης παρουσιάζει τα σχετικά άρθρα αφαιρώντας τα κείμενα και καλύπτοντάς τα είτε με λεπτά φύλλα χρυσού είτε με μαύρη μπογιά. Βασιζόμενος στις αρχές της αλχημείας, σύμφωνα με την οποία η μη αναπτυγμένη συνείδηση του ανθρώπου (μόλυβδος) μπορεί να αναπτυχθεί σε ένα επίπεδο πλήρους συνείδησης (χρυσός), δημιουργεί μια πολύ-επίπεδη εικόνα και αφαιρώντας το κείμενο που τη συνοδεύει υπογραμμίζει τον καθοριστικό αντίκτυπό της. Επιπλέον, παρά τη σκληρότητα που αποπνέουν τα έργα, υπονοείται μια επικείμενη καθαρότητα και μια διαφορετική διάσταση της πραγματικότητας. Στο δωδεκάπτυχό του χρησιμοποιεί το κατακεραυνωτικό εξώφυλλο της Liberation για να υπογραμμίσει αφενός τη σταδιακή, οδυνηρή και δραματική πορεία προς την καταστροφή και τη σήψη όχι μόνο της Ελλάδας αλλά και ολόκληρης της ανθρώπινης ύπαρξης και αφετέρου το ενδεχόμενο αναγέννησης και λύτρωσης/κάθαρσης που μπορεί να επέλθει μετά το πέρας της επικρατούσας πολιτικής και κοινωνικής υστερίας και κρίσης.
Τέλος, η ίδια υπερβατική και πνευματική διάθεση αναζήτησης του Θείου, που διακατέχει όλα τα έργα του Τσαγκάρη, κορυφώνεται στις περφόρμανς του, οι οποίες συχνά συνοδεύουν τη διαδικασία δημιουργίας των έργων του, ενώ αποτελούν τελετουργικά εξαγνισμού ή εορτασμού που ο Τσαγκάρης χρησιμοποιεί για να διεισδύσει στα άδυτα του αποκρυφισμού και του μυστικισμού προς αναζήτηση μιας παγκόσμιας αλήθειας.