Πρώτη χρονιά που ο Μητροπολιτικός Οργανισμός Μουσείων Εικαστικών Τεχνών Θεσσαλονίκης (MOMus) συμμετέχει ως νέος φορέας με όλες τις διευθύνσεις-μουσεία του στο φετινό, δεύτερο Φεστιβάλ #SKG BRIDGES που θα πραγματοποιηθεί από τις 8 έως τις 12 Μαΐου 2019, με ειδικές παραγωγές από το MOMus-Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης και το MOMus-Πειραματικό Κέντρο Τεχνών, καθώς και φιλοξενίες δράσεων στο MOMus-Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης και το MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης.
Η συμμετοχή του MOMus-Πειραματικό Κέντρο Τεχνών είναι δυναμική και εναλλακτική, διαδραστική και πολυσυλλεκτική, και επενδύει στη σύνθεση και σύνδεση των τεχνών, καταργώντας διαχωριστικές γραμμές και λειτουργώντας ως γέφυρα για τις διαφορετικές καλλιτεχνικές εκφράσεις, όπως άλλωστε είναι και το προφίλ του συγκεκριμένου φορέα. Το πρόγραμμα που επιμελούνται ο Γιάννης Μπόλης και Δόμνα Γούναρη -επιμελητές MOMus- περιλαμβάνει performances από τους Ina Valentinova, την ομάδα Haveit και την enacttheatre, 3D projection mapping installation από τον Στάθη Μήτσιο με βάση ένα θρηνητικό μοιρολόι για τους νεκρούς και τους ξενιτεμένους, μια εικαστική παρέμβαση με stencils από την Zorica Zafirovska, τους ήχους της οδού Ολύμπου - μια ανθολογία πειραματικής ηλεκτρονικής, ηλεκτροακουστικής και αυτοσχεδιαστικής μουσικής από καλλιτέχνες που δραστηριοποιούνται στη Θεσσαλονίκη με την υποστήριξη του To Pikap Records, μια διάλεξη-ξενάγηση με επίκεντρο την αριστερή προσέγγιση της ιστορίας και την έννοια της πάλης των τάξεων από τον Nebojsa Milikic, ένα εφήμερο μνημείο από τον Stefano Romano που καλεί τους θεατές να αναστρέψουν την κυρίαρχη ιδέα του ήρωα, πρώιμη αγγλική μουσική για σοπράνο και κιθάρα, και τέλος μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα ημερίδα με θέμα τις σύγχρονες πρακτικές επιμέλειας και τη δράση σε μουσεία, κέντρα, ινστιτούτα και ανεξάρτητα δίκτυα για τη σύγχρονη τέχνη στις βαλκανικές χώρες, με συμμετοχές από το Κόσσοβο, τη Βόρεια Μακεδονία, την Αλβανία και τη Ρουμανία.
Το 2ο #SKG Bridges Festival δημιουργεί «γέφυρες» επικοινωνίας και πολιτισμών και αποτελεί μία πρωτοβουλία του Γραφείου Κοινωνικών Πολιτικών της Γενικής Γραμματείας Πρωθυπουργού, με διοργανωτές το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού και τον Οργανισμό Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης. Διεξάγεται με τη σύμπραξη όλων των πολιτιστικών φορέων της πόλης και τη συμμετοχή δημιουργικών ομάδων της Θεσσαλονίκης αλλά και χωρών του Ευρωπαϊκού Νότου. Όλο το πρόγραμμα, εδώ https://skgbridgesfestival.com/. Όλες οι δράσεις είναι με δωρεάν είσοδο για το κοινό.
Αναλυτικά το πρόγραμμα στους χώρους του MOMus
Τετάρτη 08 Μαΐου
‘Full Body Weaving’, 2019 / performance μακράς διάρκειας
Χώρος: MOMus-Πειραματικό Κέντρο Τεχνών (Αποθήκη Β1, λιμάνι Θεσσαλονίκης, εξωτερικός χώρος) | 16:00–21:00
Το ‘Full Body Weaving’ της Ina Valentinova (BG) είναι ένας τρόπος για να κατανοήσουμε την πράξη της ύφανσης, διευρύνοντας τον ρυθμό της σε μια μεγαλύτερη κλίμακα και αφιερώνοντας ολόκληρο το σώμα σ' αυτήν. Η ύφανση είναι μια σεμνή, σιωπηλή, εσωτερική διαδικασία. Μπορεί να ενοχλούμαστε από τον ήλιο στα μάτια σας. Ή από τους ανθρώπους που περνάνε. Αλλά, ταυτόχρονα, μπορούμε να ανακαλύψουμε το κέντρο του εαυτού σας, και να αποσυνδεθούμε από το γύρω περιβάλλον μέσα από την επαναληπτικότητα αυτής της ιερής πράξης.
Τετάρτη 08 – Κυριακή 12 Μαΐου
‘No name, No title’, 2019 / παρέμβαση στον δημόσιο χώρο με στένσιλ από τη Zorica Zafirovska (MK)
Χώρος: MOMus-Πειραματικό Κέντρο Τεχνών (Αποθήκη Β1, λιμάνι Θεσσαλονίκης, εξωτερικός χώρος) & σημεία στο κέντρο της πόλης
Με άξονα την ευρύτερη καλλιτεχνική της ενασχόληση με δράσεις, εγκαταστάσεις και παρεμβάσεις στον χώρο, η Zorica Zafirovska χρησιμοποιεί stencils με θέματα που τονίζουν και προβάλλουν την κοινωνική-πολιτική κριτική διάσταση της τέχνης της, λειτουργούν ως κώδικες επικοινωνίας με το κοινό προσβλέποντας σε μια διαδραστική επαφή και διάλογο μ’ αυτό.
Τετάρτη 08 & Κυριακή 12 Μαΐου
‘Μοιρολόι, θρηνητικό τραγούδι για τους νεκρούς και τους ξενιτεμένους’
/ αρχιτεκτονική προβολή & εγκατάσταση από τον Στάθη Μήτσιο (GR)
Χώρος: Μηχανοστάσιο ΟΛΘ (Προβλήτα Α’) | 20:30–24:00
Ακολουθώντας τη λογική και τη φιλοσοφία του φεστιβάλ, η οπτικοακουστική εγκατάσταση του Στάθη Μήτσιου επιδιώκει να συνδυάσει στοιχεία τεχνολογίας και τρισδιάστατης βιντεοπροβολής (3D projection mapping installation) µε τη μουσική και την παράδοση των λαών της Μεσογείου και των Βαλκανίων, ακυρώνοντας σύνορα και διαχωριστικές γραμμές, αξιοποιώντας και «μιλώντας» την κοινή γλώσσα της μουσικής, αλλά και την εκφραστική και επικοινωνιακή γλώσσα της τέχνης. Το οπτικοακουστικό περιεχόμενό της είναι ένα πολυδιάστατο σύμπλεγμα 3D, 2D animation και μουσικότητας. Αναπτυσσόμενη στην επιφάνεια του αρχιτεκτονικού όγκου, συνδιαλέγεται µε το κτίριο, προσφέροντας στο κοινό μια μοναδική εμπειρία με έντονο συναισθηματικό υπόβαθρο.
Πέμπτη 9 Μαΐου
‘Πέτα στον αέρα’, 2019 / performance από την ομάδα Enacttheatre (GR)
Χώρος: MOMus-Πειραματικό Κέντρο Τεχνών (Αποθήκη Β1, λιμάνι Θεσσαλονίκης) | 19:00
Βασικά στοιχεία της performance από την ομάδα Enacttheatre (Μαρίνα Μακρή & Έλενα Καλλινίκου) είναι η έντονη σωματικότητα και τα επαναληπτικά στοιχεία λόγου. Πρόκειται για μια performance δομημένου αυτοσχεδιασμού όπου οι performers είναι πιστά προσηλωμένες στην εξυπηρέτηση του κανόνα ενός περίεργου παιγνιδιού, έχοντας ως κύρια επιδίωξη την υπέρβαση, κάθε φορά, του συμπαίκτη τους. Κάτω απ’ αυτήν τη συνθήκη, φλερτάρουν με τα όρια της αντοχής τους, λεκτικής και σωματικής, μέχρι τελικής πτώσης. Το οριακό σημείο της performance είναι ξαφνικό και απρόβλεπτο καθώς προκύπτει από τις αντοχές των performers, καθιστώντας το τέλος αόριστο και αιφνιδιαστικό.
Παρασκευή 10 - Κυριακή 12 Μαΐου
‘Sounds of Olympou Street’ / ανθολογία πειραματικής ηλεκτρονικής, ηλεκτροακουστικής και αυτοσχεδιαστικής μουσικής
To Pikap Records
Χώρος: MOMus-Πειραματικό Κέντρο Τεχνών (Αποθήκη Β1, λιμάνι Θεσσαλονίκης, εξωτερικός χώρος) | 21:00
Το Πικάπ είναι ένας καλλιτεχνικά προσανατολισμένος πολυχώρος στο κέντρο της Θεσσαλονίκης (Ολύμπου 57), διαχειριζόμενος από ομάδα πέντε συνεργατών. Μία από τις δραστηριότητες της ομάδας είναι η έκδοση μουσικών δίσκων βινυλίου: To Pikap Records.
Η συλλογή ‘Sounds Of Olympou Street’ αποτελεί την πιο πρόσφατη δισκογραφική κυκλοφορία της. Πρόκειται για μια ανθολογία πειραματικής ηλεκτρονικής, ηλεκτροακουστικής και αυτοσχεδιαστικής μουσικής, καλλιτεχνών, οι οποίοι δραστηριοποιούνται στη Θεσσαλονίκη. Οι καλλιτέχνες παρουσιάζουν τα μουσικά τους έργα στο MOMus – Κέντρο Πειραματικών Τεχνών. Της ζωντανής εκτέλεσης κάθε έργου, προηγείται συνοπτική ανάλυση και επίδειξη των μέσων παραγωγής αλλά και του τρόπου σύνθεσης αυτών, από τους ίδιους τους δημιουργούς του. Στόχος αυτής της διπλής παρουσίασης, είναι η εξοικείωση του κοινού με τα μέσα και τους τρόπους παραγωγής της σύγχρονης μουσικής δημιουργίας. Στους επισκέπτες των εκδηλώσεων διανέμεται δωρεάν αναμνηστικό αντίτυπο (CD) του συγκεκριμένου project.
Πρόγραμμα
10.05 / 21:00
Tengu Ni Naru: Δημιουργός του μουσικού πρότζεκτ Tengu Ni Naru είναι ο Αδάμ Σιάγας (M.A.t.E). Χρησιμοποιώντας analogue synths, programming, sampling και live fx δημιουργεί abstract beats, μεταλλάσσει διάφορα hip-hop acapellas και συνταιριάζει την trip hop μουσική με παραδοσιακούς ήχους του κόσμου.
Oldman Talkin’: Οι μουσικές συνθέσεις του Oldman Talkin’ βασίζονται στην τεχνική του sampling. Ο συνδυασμός των προηχογραφημένων δειγμάτων δημιουργεί ένα ηχητικό puzzle, το οποίο εμπλουτίζεται με ρυθμούς από drum machines και μελωδίες από synthesizers, με όλα τα παραπάνω να είναι επενδυμένα από άφθονα ηχητικά fx.
Totsouko: Το Τσούκο εμφανίζεται στη φυσική του μορφή κυρίως στην περιοχή των νοτίων Βαλκανίων. Είναι μεταφορέας. Συνήθως κουβαλά τσάντες με δίσκους, κονσόλες, συνθεσάιζερ, σάμπλερ και διάφορα εφέ. Ξοδεύει τον χρόνο του πατώντας κουμπιά, γυρνώντας ποτενσιόμετρα, ξεμπλέκοντας καλώδια και περπατώντας από παμπ σε μπαρ και από καφέ σε ταβέρνα. Το ηχητικό αποτέλεσμα: sample based, downtempo electronica, με hip-hop beats και ήχους από αναλογικά synths.
11.05 / 21:00
Raj Pannu: Ο Raj Pannu είναι Βρετανός DJ και μουσικός παραγωγός, ο οποίος τα τελευταία χρόνια κατοικεί στη Θεσσαλονίκη. Η δουλειά του επικεντρώνεται στη δημιουργία ατμοσφαιρικών, ομιχλωδών, επαναλαμβανόμενων ρυθμών, πλούσιων στη χρήση μπάσου, καθώς και στην έντονη και λεπτομερή επεξεργασία δειγμάτων (samples) και τυμπάνων. Οι επιρροές του εκτείνονται από τους LFO στους Company Flow, και από τον Plastikman στους ΝΗΚ. Οι παραγωγές του συγκρίνονται, μεταξύ άλλων, με αυτές των Photek, Hessle Recordings, Whities, A Forest Drive West και Skee Mask.
Α. Σ. EMDY: Ελεύθερος αυτοσχεδιασμός από τους Αναστάσιο Κοκκινίδη και Αθανάσιο Σιδέρη.
12.05 / 21:00
RETE: Οι RETE αποτελούνται από τους Σάββα Μεταξά (Inverz / Good Luck Mr. Gorsky) και Βασίλη Λιόλιο (Eventless Plot). Χρησιμοποιώντας modular synthesizers, ηχογραφήσεις πεδίου, αντικείμενα και ήχους από επιφάνειες τυμπάνων και κυμβάλων αναζητούν τις συνδέσεις ανάμεσα στην ησυχία και την ένταση, στο ρυθμικό και το άρρυθμο, με στόχο την δημιουργία ηλεκτροακουστικών ημι-συνθέσεων.
Tsekouri Prioni Katsavidi: Οι Tsekouri Prioni Katsavidi είναι ένα μουσικό τρίο, το οποίο αποτελείται από τους Π. Ιγνατιάδη, Ι. Χριστάκη και Δ. Τσιούγκο. Η μουσική τους είναι ένα ambient/dub/noise ηχοτοπίο, αποτέλεσμα πρωτίστως αυτοσχεδιασμού και δευτερευόντως σύνθεσης. Τα μέσα που χρησιμοποιούν στη δημιουργική διαδικασία είναι κατά κύριο λόγο ηλεκτρονικά (samplers, synths, electronic percussion, effect units) με τη συμβολή ορισμένων ακουστικών (κρουστά, gongs και πιάνο).
Σάββατο 11 Μαΐου
‘A red thread 2’, 2019 / διάλεξη-ξενάγηση από τον Nebojsa Milikic (SRB), με τη συμμετοχή ενός αντιθετικού χαρακτήρα
Χώρος: Βιβλιοθήκη Άνω Πόλης (Κρίσπου 7, πλατεία Κουλέ Καφέ) | 11:00
Μετά την περιήγηση-ξενάγηση στο Ιστορικό Μουσείο της Στοκχόλμης, αλλά και πολλών περιηγήσεων στα προάστια του 20ού αιώνα στην πόλη του Βελιγραδίου, ο (φερόμενος) ως καθηγητής της ιστορίας από την σοσιαλιστική Γιουγκοσλαβία, σας ταξιδεύει στη μόνιμη συλλογή ενός μουσείου της Θεσσαλονίκης. Η ξενάγηση επικεντρώνεται στην αριστερή-μαρξιστική προσέγγιση της Ιστορίας μέσα από την έννοια της πάλης των τάξεων -μια προσέγγιση που επιβλήθηκε και χρησιμοποιήθηκε, με περισσότερη ή λιγότερη, ειλικρίνεια και λειτουργικότητα στο εκπαιδευτικό σύστημα της σοσιαλιστικής Γιουγκοσλαβίας.
Σάββατο 11 Μαΐου
‘Μελέτη για ένα μνημείο’, 2019 / project σε εξέλιξη από τον Stefano Romano (ΙΤ)
Χώρος: Πλατεία Αριστοτέλους & Λεωφόρο Νίκης | 13:00
Το project ‘Μελέτη για ένα Μνημείο’ είναι ένα project σε εξέλιξη, που ξεκίνησε το 2014 και αποτελεί μια αντανάκλαση της έννοιας του Μνημείου. Ο καλλιτέχνης Stefano Romano ζητάει από περαστικούς τους οποίους συναντάει τυχαία στους δρόμους της πόλης να πραγματώσουν τη δική τους προσωπική ιδέα για το μνημείο, σκαρφαλώνοντας στο μικρό βάθρο, που ο καλλιτέχνης κουβαλάει μαζί του. Πρόκειται για ένα εφήμερο μνημείο, με διάρκεια ζωής όση το τράβηγμα της φωτογραφίας που το τεκμηριώνει. Στη συνέχεια, γίνεται και αυτό μέρος του φωτογραφικού αρχείου πιθανών μνημείων, αναστρέφοντας την κυρίαρχη ιδέα του «ήρωα».
Σάββατο 11 Μαΐου
‘Baby Blues’, 2019 / performance από την ομάδα HAVEIT (Alketa Sylaj, Hana Qena, Vesa Qena, Lola Sylaj) (KV)
Χώρος: MOMus-Πειραματικό Κέντρο Τεχνών (Αποθήκη Β1, λιμάνι Θεσσαλονίκης, εξωτερικός χώρος) | 13:00
Αναρωτιέται, καθώς σπρώχνει ένα καρότσι στο σούπερ μάρκετ ή καθώς φτιάχνει τα μαλλιά της, αν η άλλη γυναίκα δεν σκέφτεται, στον ίδιο ή σε διαφορετικό βαθμό, το ίδιο πράγμα: Εδώ βρίσκεται το λαμπερό πνεύμα, η γυναίκα των θλίψεων, που έχει συναινέσει να κάνει μια απλή και ουσιαστικά ανόητη δουλειά, να διαλέγει ντομάτες, να κάθεται κάτω από το σεσουάρ, επειδή αυτή είναι η τέχνη και το καθήκον της. Αυτός είναι ο άξονας της performance της κολεκτίβας-ομάδας HAVEIT (Alketa Sylaj, Hana Qena, Vesa Qena, Lola Sylaj), η τέχνη της οποίας στρέφεται ενάντια στην εξουσία και τον εθνικισμό, τις διακρίσεις απέναντι στην LGBT κοινότητα αλλά και στις συνθήκες καταπίεσης των γυναικών που επικρατούν στην αλβανική κοινωνία. Η ενασχόληση της Haveit επικεντρώνεται στην υπέρβαση των ηθικών κανόνων και στην άρνηση των όσων αυτοί εξυπηρετούν.
Κυριακή 12 Μαΐου
‘Διάδραση’ / ημερίδα με θέμα τις σύγχρονες πρακτικές επιμέλειας και τη δράση σε μουσεία, κέντρα και ινστιτούτα αλλά και ανεξάρτητα δίκτυα για τη σύγχρονη τέχνη στις βαλκανικές χώρες.
Χώρος: MOMus-Πειραματικό Κέντρο Τεχνών (Αποθήκη Β1, λιμάνι Θεσσαλονίκης, εξωτερικός χώρος) | 12:00-15:00
Η ημερίδα ανοίγεται σε κρίσιμα ζητήματα της σύγχρονης τέχνης μέσα σ’ ένα ευρύτερο θεωρητικό πλαίσιο, φιλοξενώντας επιμελητές και εικαστικούς από βαλκανικές χώρες οι οποίοι καταθέτουν και αναπτύσσουν τις απόψεις τους. Αναφέρονται σε καλλιτεχνικές πρακτικές, στον ρόλο της καλλιτεχνικής δράσης-πράξης, αλλά και στην οργάνωση και τη σημασία ανεξάρτητων καλλιτεχνικών δικτύων, επιδιώκουν τον δημιουργικό διάλογο, παρουσιάζουν τις δικές τους εμπειρίες και προβληματισμούς, τονίζουν την αξία των συνεργασιών και των συνεργειών, της συμμετοχικότητας και της διάδρασης, προτάσσουν τη σύνδεση της τέχνης με την πραγματική ζωή, υπερασπίζονται εναλλακτικούς τρόπους παρέμβασης και κριτικής θέασης του ιστορικού χρόνου, της πολιτικής και κοινωνικής πραγματικότητας, ορίζοντας μια ανοιχτή πλατφόρμα επικοινωνίας.
Συμμετέχουν οι :
Albert Heta, διευθυντής του Stacion – Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης της Πρίστινα, Κόσσοβο
Valentina Koça, ιδρύτρια του ZETA Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης, Τίρανα, Αλβανία
Kumjana Novakova, επιμελήτρια, Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης των Σκοπίων, Βόρεια Μακεδονία
Livia Pancu, συν-διευθύντρια του transit.ro/iasi, Ιάσιο, Ρουμανία
Stefano Romano, ιδρυτικό μέλος του Ινστιτούτου Σύγχρονης Τέχνης των Τιράνων (TICA), Τίρανα, Αλβανία
Συντονισμός-παρουσίαση MOMus-ΠΚΤ:
Γιάννης Μπόλης, Προϊστάμενος του MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά, Αθήνα
Δόμνα Γούναρη, Επιμελήτρια του MOMus-Πειραματικό Κέντρο Τεχνών, Θεσσαλονίκη
Κυριακή 12 Μαΐου 2019
Musing For the Wild – Πρώιμη αγγλική μουσική για σοπράνο και κιθάρα / Γεωργία Μπαλαμπίνη, Mislav Režić, Μάριος Φούρναρης (GR)
Χώρος: Ωδείο Αρχαίας Αγοράς | 20:30 - 21:45
Η μουσική πρόταση ‘Musing For the Wild’ αποτελείται από φωνητικά έργα κορυφαίων Άγγλων συνθετών από την Ελισαβετιανή και την εποχή του Μπαρόκ. Από τα πρωτοποριακά για την εποχή lute-songs του John Dowland (1563-1626), στα επιγραμματικά ayres του Thomas Campion (1567-1620) και στα χορωδιακά σε ύφος ayres και lute-songs του Francis Pilkington (1565-1638), η αναγεννησιακή Αγγλική φωνητική παράδοση μεταλαμπαδεύεται στο, γεμάτο από γόνιμες Ιταλικές και Γαλλικές επιρροές Μπαρόκ ύφος του Henry Purcell (1659-1695). Παράλληλα, οργανικά κομμάτια του Robert Johnson (1583-1633) συμπληρώνουν την μουσική διαδρομή, η οποία νοσταλγικά επαναφέρει στο προσκήνιο την ακουστική μνήμη μιας από τις δημιουργικότερες περιόδους του Ευρωπαϊκού πολιτισμού.